اغلب آموزنگان در کلاس که همان انش آموزان هستند روش های مطالعه درس های مختلف و یادگیری خود را در کلاس شکل می دهند.
آنان با آموزش،مفاهیم و مطالبی که از جانب معلمان به آن ها تفهیم شده است،سعی در یادگیری کامل مطالب دارند که این مطالب مشتمل بر ۲ بخش است مطالبی که تحت عنوان دروس حفظ کردنی دانش آموزان در کلاس با آنها مواجه هستند و مطالبی که در کلاس به دانش آموزان تدریس شده و جنبه کاربردی و فهمیدنی دارد.
شایان ذکر است که شیوه مطالعه ی درس های حفظ کردنی با درس های فهمیدنی و کاربردی کاملا متفاوت است اما نباید از این نکته غافل شد که در هردو دسته از دروس که دانش آموزان با آن ها سر و کار دارند دارای اصول مشترکی می باشد و باید به این اصول از جانب دانش آموزان توجه خاص گرد که اهم آن ها عبارتند از:
۱.پیش مطالعه
۲.سوال گذاری (سوالاتی که در ذهن است یادداشت شود)
۳.خواندن متن اصلی کتاب
۴.یادداشت برداری
۵.تفکر عمیق
۶.اصلاح و بازنگری
۷.بازگو نمودن
۸.مرور
«شرایط مطالعه»
1.هدف
2.تصویر ذهنی مثبت
3. بهداشت تن و روان
4.علاقه
5. دقت ، تمرکز ، قدرت اطلاعات
«تدارک مطالعه»
1.زمان مطالعه
2.مکان مطالعه
3.برنامه ریزی :
الف.روزانه
ب.هفتگی
ج.بلند مدت
4.رفتار مطالعه :
الف.میزان و چگونگی مطالعه
ب.راه های ایجاد تعهد و علاقه
ج.راهکار فهمیدن مسئله
د. انتخاب راهبرد و حل مسئله
5.زمانبندی
«انجام مطالعه»
1.نظام مطالعه : ارزشیابی
1.پیش مطالعه :
الف.بررسی اجمالی کتاب
ب.بررسی اجمالی هر فصل
ج.سوال گذاری
د.توجه به نکات برجسته ، تصاویر ، جداول ، نمودارها
2.حین مطالعه :
الف. خلاصه برداری
ب.طبقه بندی (طرح شبکه ای)
ج.بازنگری
د.بازیابی سنجش خود
3.پس مطالعه : مرور
2.دقت و تمرکز (نیمکره راست مغز)
3.ارتباط و تداعی
4.برجسته سازی
«عوامل موثر در یادگیری»
1.مرور:یک نوع بازبینی و وارسی در حافظه است که به تازه شدن مطالب کمک می کند.نکات مهم در مرور مطالب عبارتند از:
الف.درک هرچه بیشتر مطالب
ب.استفاده از مطالب حفظ شده
ج.سازماندهی دوباره
د.جلوگیری از تداخل
2.ارتباط و تداعی:استفاده از روش هایی مانند:
الف.تصویر ذهنی
ب.روش مکان ها
ج.روش قلاب داستانی مثلا:دانش آموزی برای یادگیری مناطق گازایران این عبارت را سرهم می کند:
آغاجون:آغاجاری گفت:پسرگاز بده برو از خانوم:خانگیران بزرگ یه کم عسل:عسلویه و کنگر:کنگان بگیر بیا
د.روش کلید واژه
3.برجسته سازی
4.مناطق ابتدا و انتهای متن